כאבים של געגועים
כ״ו בתמוז תשע״ט
אנחנו עומדים ומתגעגעים: מתי נחזור ונראה את פני מלכנו אוהבנו; מתי תשוב המשפחה ותתאחד סביב שולחנו של אבינו שבשמים. על אף שהימים הינם ימים כאובים, אין אלו כאבי שנאה וריחוק, אלא כאבים שנובעים מעומק האהבה
קירבה ואהבה מביאים נוחם ושמחה, או גורמים כאב ויסורים? לכאורה אין מקום לשאלה, אוהבך מטיב איתך ומשמח אותך ורק מי ששונא אותך גורם לך מכאובים וצער.
אך כאשר נתבונן נראה שדווקא אהבה וקירבה גורמים לפעמים לכאבים עמוקים וקשים מנשוא.
געגועים. הלב עולה על גדותיו. המחשבה על הריחוק כה מכאיבה. הכמיהה לקירוב מנסרת את הלב, פוצעת ומייסרת עד כלות הנפש.
דוקא האהבה העזה השוררת בין שניים היא שגורמת את כאב הגעגוע. הקשר העמוק שנרקם בין הלבבות, הוא שמעורר כל כך את יסורי הפרידה ואת הרגשת החסר. דומה, שאין עוד יסורים שנוגעים נגיעה כה עמוקה בנפש כיסורי האהבה.
לאמתו של דבר, דוקא יסורים אלו מגלים את עוצמתה של האהבה; אם הפרידה לא היתה מכאיבה, כי אז ברור שגם הקשר מראשיתו רופף למדי. האהבה שהולידה את השמחה העצומה בהיות האהובים יחד, היא שמשפיעה על עוצמת ביטויה בכאב ובצער הגעגועים.
* * *
ימי 'בין המצרים' מצטיירים בעיני רבים כימים חשוכים, ימים שמצפים שיעברו כמה שיותר מהר. אין להם הכח והסבלנות לכל ההגבלות ההלכתיות שמצמצמות את ההנאות הגופניות. זה נשמע כאיזה עונש על שאבות אבותינו נכשלו וגרמו את החורבן. אין פלא אפוא שככל שנוקפים הימים הולכת ודועכת ההזדהות הפנימית עם האבל שהופך למשא.
אך האמת היא, שהימים הללו מביעים את עוצמת הקשר בינינו לבין אבינו שבשמים. הימים הללו מגלים שהקשר בינינו איננו מקרי, אלא יש אמיתי ונצחי.
וכאשר הנסיבות הקשות גרמו לפרידה – גם אם זו פרידה כה ארוכה – לא נחלשו הגעגועים. אנחנו עומדים ומתגעגעים: מתי נחזור ונראה את פני מלכנו אוהבנו; מתי תשוב המשפחה ותתאחד סביב שולחנו של אבינו שבשמים.
על אף שהימים הינם ימים כאובים, אין אלו כאבי שנאה וריחוק, אלא כאבים שנובעים מעומק האהבה.
* * *
בית המקדש היה המקום שבו התגלתה אהבת ה' אלינו במלוא יופיה והדרה. על קודש הקודשים נאמר: "תוכו רצוף אהבה" (שיר השירים ג, י) – "סדור ברצפת אהבה, ארון וכפרת וכרובים ולוחות" (רש"י שם).
זה המקום שבו הקריבו קורבנות, בו התקרבו בני ישראל לאביהם שבשמים; בו הלכו והתקרבו הלבבות גם אם הסתאבו בחטאים; בו נסלחו עוונות וטהרו הנפשות החוזרות אל האוהב האמיתי.
משנחרב בית אהבה זה, החלו הגעגועים העזים – – –
זה ורק זה הוא מהותם של הקינות ושאר ביטויי האבלות.
* * *
כמובן, שהיצר במטרה לנתק את הבנים מחיק אביהם שבשמים, פועל גם כאן במלוא עוזו; הוא מציג את הקינות ואת האבלות כאנחות של מוכה וחבול שמתאנח על מר גורלו, אנחות שהאוזן לא אוהבת לשמוע אותן הרבה מדי, זאת בעוד שכל מהותן של האנחות הוא ההיפך הגמור, אלו הן ביטויי געגוע עמוקים.
'אֵיכָה', הזעקה הראשית בקינות היא משורש 'אַיֶכָּה' (ראה ביאור הליקוטים ח"ב, יב), זוהי צעקת השתוקקות וחיפוש אחר האהוב שהתרחק. המרירות שבזעקה מביעה את עומק הקשר הנצחי שלעולם לא נפסק בינינו לבין אבינו.
* * *
גם האבלות על חורבן בית מקדשו הפרטי של האדם, המח והדעת שלו שנפגמו ושועלים שפלים מהלכים בו, היא אבלות שכל כולה געגוע ורצון לשוב אל האב שבשמיים.
רבינו הקדוש מגלה, שמי שנפל למקומות מטונפים חלילה, והוא נלכד במחשבות רעות ביותר – עליו לצעוק "איה מקום כבודו" כלומר, לבקש, להצטער, להתגעגע ולחפש היכן היא קדושת נשמתו הקשורה לקדוש ברוך הוא (ראה לקו"מ ח"ב, יב).
גם 'אַיֵה' הוא מאותו שורש של אֵיכָה-אַיֶכָּה (ביאור הליקוטים, שם). כשאדם מחפש את אלוקיו ושואל איה הוא, איה היא הקדושה שבנשמתי, אסור לו אז להתאנח בדרך של הבעת כאב על חורבן העבר בלבד; הוא חייב להבין את עומק האהבה הלוהטת אליו בשמיים ולגרום לעצמו להתגעגע לחזור לאותו אוהב.
רק כך ניתן להפוך ריחוק כה גדול לסיבה של התקרבות.
* * *
שעה שאנו ניגשים להתאבל על החורבן, חייבים אנו לעורר בלב את הידיעה הזאת: שיש למעלה מי שאוהב אותנו אהבת עולם.
אולי הסחנו דעתנו מכך, אבל האב הרחום מעולם לא שכח אותנו. מדי לילה השכינה מיללת עלינו על שאיננו סמוכים על שולחנה. היא בוכה עלינו הבנים שנתרחקנו ממקומנו האמיתי.
"בין כך ובין כך קרויים בנים"!
כן, אנחנו עדיין בנים אהובים – והוא לא פוסק לרגע מלהתגעגע אלינו.
עלינו רק מנגד להתגעגע אליו, לעורר את האהבה הישנה ולהשתוקק לחזור אל שולחנו, כי אז אנו מובטחים ועומדים שהרצונות שלנו יהפכו את ה'קינות' ל'תיקון'.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…