ומנהגו, שהיה תמיד בשמחה
כ״ז בניסן תשע״ט
השגת השלמות, ולו לרגעים בודדים, נדירה ביותר. אבל מהי באמת התשובה? כיצד התורה מצווה על כל אדם לשמוח בעבודת ה', גם כשהוא יודע בנפשו שהוא רחוק כרחוק מזרח ממערב ממה שהיא באמת רוצה? (משיבת נפש)
ומנהגו היה, שהיה תמיד בשמחה גדולה מאוד, והיה רק מלא שמחה תמיד.
(סיפורי מעשיות לרבי נחמן, מעשה בחכם ותם)
ב"מעשה בחכם ותם", מספר רבי נחמן על חיי שני ידידים, האחד חכם והשני תם. בתיאורו את התם מופיעה השורה המופיעה בכותרת המאמר; ולעומתו, חברו החכם "היה מלא ייסורים תמיד". מוצאים אנו קשר לשמחה עם התמימות, וניגוד מסוים בינה לבין החכמה. חשוב להבהיר שרבי נחמן לא מדבר על אדם שיודע חכמה ומשתמש בה, אלא על חכם: אדם שרוצה לחיות על פי השלמות השכלית שהוא משיג. גם את ההווה הוא חי בצורה שכלית, והוא לא נותן לעצמו להרגיש טוב עם עצמו בשום דבר עד שהוא לא ישיג את השלמות. במבט ראשון, נראה שהצדק עימו. האם ישלה את עצמו שכבר השיג את מה שחפץ בו? ואם לא השיג, במה ישמח? אכן, התוצאה מחויבת: "היה מלא ייסורים תמיד". השגת השלמות, ולו לרגעים בודדים, נדירה ביותר. אבל מהי באמת התשובה? כיצד התורה מצווה על כל אדם לשמוח בעבודת ה', גם כשהוא יודע בנפשו שהוא רחוק כרחוק מזרח ממערב ממה שהיא באמת רוצה? או בדרך אחרת – מה התמימות מחדשת שהשמחה מתאפשרת על ידה בכל עת, אפילו כשבזה הרגע ממש אנו מרגישים את החיסרון במה שאנו עושים?
כאשר אחאב יוצא למלחמה על ארם למרות אזהרת הנביא מיכיהו, הוא מוצא את מותו למרות כל תכנוניו. "ואיש אחד משך בקשת לתומו, ויכה את מלך ישראל בין הדבקים" (מלכים א, כב,לד). התמימות שבמעשה זה לדעת חלק מהמפרשים היא, שלא הייתה כל כוונה לפגוע במישהו ספציפית, אלא אותו איש סתם התעסק בקשתו. מה זה קשור לתמימות? ואם היה מתכוון למטרה שהיא, מדוע שהתמימות תיעלם? נשים לב שהשורש של תמימות הוא תום, שאומר סוף, אבל גם שלמות. שתי משמעויות אלו לעולם לא ייפרדו, שכן דבר לעולם לא יהיה שלם עד שיגיע לסופו. אותו איש משך בקשת 'לתומו' – כלומר, כל תמימותו ושלמותו של אותו אדם הייתה באותו מעשה של משיכת הקשת. כולו ממש היה שם. מדוע? כי הוא לא רצה את המשיכה כדי לשרת תכלית אחרת, עבור העתיד. הוא עשה דבר שהתכלית שלו היא ההווה. ובאופן כזה, כאשר הוא לא מסתכל על שום דבר אחר מלבד ההווה – הפעולה שהוא עושה כעת מושלמת, שהרי אינה צריכה להשלים מטרות ויעדים אחרים. הכל מבחינתו נמצא כאן ועכשיו.
ובכן, תמימות שכזו אנו מבינים – פעולה ללא תכלית. אך עבודת ה' כולה תכלית ומטרות. האם ניתן להתעלם מכל אלו ולחשוב שהכל נמצא כאן, ואין אחרי מה לטרוח? אכן, לא את זה אומרת התמימות. כל מה שהיא אומרת הוא, שחסרונות לא אמורים לעמעם את תחושת השמחה במה שכן יש. עשית דבר טוב? אתה מאמין שאותו טוב הוא רצונך האמיתי והפנימי? אתה יכול לשמוח, ולהיות כולך רק במה שעשית. ההסתכלות ההישגית של החכמה לא נכונה כלפי תחושת הסיפוק. נכון שאתה רוצה יותר, אבל לא נכון שהמעשה כרגע לא משקף את מהותך ורצונך. אם לא עושים דברים עבור תכלית, אלא פשוט עושים את מה שנמצא בפשיטות, אזי בכל מעשה יהיה ניתן לחוש את הצמיחה ואת הגדילה שלי בתוכה – את עצמי ממש. ובדרך זו, הן מעט הן הרבה, הכל אחד – תמיד כולי מתבטא במעשים – תמיד בשמחה.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…