הדלק היומיומי שלנו
כ״ט בתמוז תשע״ט
המלאכים שעומדים ברום עולם, כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים, כולם קדושים וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם – כולם אינם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה, בשירה ובזמרה עד שאני הקטן החלש והמבולבל מצווה עליהם לעשות כן!!! הרי כך למדנו בגמרא: "אין מלאכי השרת אומרים שירה למעלה עד שיאמרו ישראל למטה"
"בשעה שאדם אומר 'הללו את ה' מן השמים וכו' הללוהו כל מלאכיו הללוהו כל צבאיו וכו' – אזי האדם קורא לכולם ומצווה לכולם שיהללו את ה'. "ומזה ראוי לאדם להתעורר לתפלה בכוונת הלב, מאחר שבתפילתו קורא לכל העולמות להללו ולשבחו יתברך".
(ליקוטי מוהר״ן ח"א, רלב)
"תפסת מועט – תפסת". הישג רוחני "קטן" לכאורה, יש לו סיכויים גבוהים יותר להתקיים לאורך זמן.
דוגמא לחיזוק קטן נוכל למצוא במאמר שבכותרת. ללא כל השקעה של זמן, מאמץ או כסף, רק עם קצת מחשבה והתבוננות יומיומית או לפרקים.
התפילה היא מערכה שנטושה מדי יום בינינו לבין אויבנו המושבע יצר הרע היודע "שעיקר כל זיינו של איש הישראלי הוא התפילה" (קיצור ליקו"מ ח"א, ב) וכמובן גם הוא משיב מלחמה שערה, כך "שבשעת התפילה דייקא באין כל הערבובים וכל הבלבולים של האדם, ונשמעים אצלו אז".
אנחנו פותחים כל יום את הסידור בתקווה שאולי אולי הפעם נצליח "לחטוף" תפילה ראויה לשמה. אבל מהר מאד המחשבה "בורחת", מנסים להתרכז בכמה מילים עד היסח הדעת הבא, ושוב מנסים, ממש כמו במלחמת-התשה.
לפעמים אפילו ניגשים לתפלה בהחלטה ש'היום אשתדל להתפלל כמו שצריך, אחזיק היטב את המחשבה, אפילו אניח את האצבע בסידור, ממש כמו ילד בתלמוד-תורה. לא אחשוב על שום ענין אחר בשום אופן' אבל, אבוי, גם מחשבות כאלו יכולות לבוא על חשבון הכוונה בתפילה, עד שמתעוררים והנה אנחנו אוחזים כבר עמוק באמצע פסוקי דזמרה.
כך או כך, כשמגיעים לקראת סיומם של פסוקי דזמרה, כבר מותשים וכבר אין את המרץ שאפף אותנו בתחילת התפילה. אלא שכאן מחכה לנו הפתעה נעימה: כמה פסוקים תמימים למראה, אבל טמונה בהם התחזקות והתעוררות עצומה, תחנת תדלוק רוחנית ככה על אם הדרך:
"הללוי-ה הללו את ה' מן השמים, הללוהו במרומים, הללוהו כל מלאכיו, הללוהו כל צבאיו"
שים לב, אתה עומד ומצווה על המלאכים ועל כל צבא השמים שיהללו את ה'!
המלאכים שעומדים ברום עולם, כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים, כולם קדושים וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם – כולם אינם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה, בשירה ובזמרה עד שאני הקטן החלש והמבולבל מצווה עליהם לעשות כן!!! הרי כך למדנו בגמרא: "אין מלאכי השרת אומרים שירה למעלה עד שיאמרו ישראל למטה" (חולין צא ע"ב).
שכן כל הכוונה בבריאת העולם היתה, כדי שתהיה לנו אפשרות לקבל את מלכות ה' בבחירתנו. עם כל הכבוד לשרפי מעלה הקדושים והטהורים, כח הבחירה ניתן דווקא לבני האדם בעולם השפל.
לכן דווקא בבני האדם תלויים כל העולמות. אלמלא קיבלו בני ישראל את התורה, היה כל העולם מתהפך, כולל המלאכים, כי דווקא הם יכולים על ידי בחירתם בטוב להביא את העולם אל שלמותו ותכליתו.
כך שאפילו המלאכים תלויים בנו ומחכים לנו. התבוננות בנקודה מאלפת זו תתן לנו לא רק דלק יומיומי לתפילה, אלא לכל עבודת ה׳ במשך כל היום ובמשך כל החיים.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…