אמונה בחושך
י״ג באב תשע״ט
מרן המחבר פותח את ספרו ה"שולחן ערוך" במילים "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו – שיהא הוא מעורר השחר". והרמ"א מוסיף: "שיוויתי ה' לנגדי תמיד – הוא כלל גדול בתורה". מה הקשר בין השכמת הבוקר ל"שיוויתי ה' לנגדי תמיד"? הקשר ברור – אומר מוהרנ"ת – אם ברצונך לזכות לשוות את ה' לנגדך תמיד, עליך ללכת בדרכו של דוד המלך שהיה קם בחצות הלילה ומעורר את השחר!
"יש חילוק בין הקושיות. כי יש קושיא שיכול האדם להבין תירוץ על קושיא זו. על זה נאמר: 'ודע מה שתשיב לאפיקורוס'; ויש קושיא שאינו באפשרי לשכל האנושי להבין תירוץ על קושיא כזו… אסור לאדם לעיין בהם, וכל מי שסומך על שכלו ומעיין בה, על זה נאמר 'כל באיה לא ישובון' ".
(ליקוטי מוהר"ן ח"א, סב)
החושך הרוחני שמסתיר מאתנו את אור האמונה, יש בו שני סוגים – כמו הלילה שחולק לשניים – במחצית הראשונה שורר חושך גמור; בלבולים וקושיות שאין אפשרות להתמודד אתם בכח השכל בלבד. על אותו חצי, אומר הזוהר הקדוש: "כד פריש ליליא גדפהא, מסתתמים תרעין דגן עדן" [= כשהלילה פורש את כנפיו, שערי גן העדן נסגרים]. או אז אין אפשרות להתמודד עם החושך.
בשעות חושך אלה העבודה היא, לקרוא קריאת שמע שעל המטה, כלומר, לקבל עול מלכות שמים, לחזק את האמונה – ולישון. שכן "כשמתחילין לשלוט בעולם אלו הקליפות והכפירות והקושיות שאי אפשר ליישבן, שהם בחינת חשכת לילה, אז צריכין לשינה, שהיא תיקון ונייחא למוחין, כי אז צריכין לסלק דעתו לגמרי, שזהו בחינת שינה / הסתלקות הדעת, ולסמוך רק על אמונה לבד" (ליקוטי הלכות, השכמת הבוקר ג, ב).
אך יש מחצית שניה ללילה, החל משעת חצות. גם אז עדיין החושך שולט בכיפה, אך זהו כבר חושך מסוג אחר, חושך שניתן לתיקון; בלבולים וקושיות שאפשר וצריך לתקן אותם.
אזי העבודה היא דווקא להתעורר מהשינה, להתאבל על חורבן בית המקדש, ולעסוק בתורה. בכך, פותחים את "שבילי הדעת", מסלקים את החושך הרוחני, ו"מעוררים את השחר", את אור האמונה הקדושה.
* * *
מרן המחבר פותח את ספרו ה"שולחן ערוך" במילים אלה: "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו – שיהא הוא מעורר השחר". מיד לאחר מכן מוסיף הרמ"א: "שיוויתי ה' לנגדי תמיד – הוא כלל גדול בתורה ובמעלות הצדיקים אשר הולכים לפני האלוקים".
מה הקשר בין השכמת הבוקר ל"שיוויתי ה' לנגדי תמיד"? הקשר ברור – אומר מוהרנ"ת – אם ברצונך לזכות לשוות את ה' לנגדך תמיד, עליך ללכת בדרכו של דוד המלך שהיה קם בחצות הלילה ומעורר את השחר!
הסיבה שאין אנו מרגישים את ה"שיוויתי" היא אותו חושך רוחני הנראה לעין גם אחרי חצות הלילה; הקושיות והאפיקורסות שבלב שמסתירים מאתנו את הידיעה הפשוטה "שהמלך הגדול הקב"ה, אשר מלא כל הארץ כבודו, עומד עליו ורואה במעשיו" (שולחן ערוך, שם).
הדרך לסלק את אותו חושך, הוא לקום בחצות הלילה, להתבודד בתפילה וללמוד תורה. "כי העיקר לקום בחצות. וגם מי שאינו יכול לעמוד בחצות, כשמתגבר על כל פנים לעמוד קודם אור היום לעסוק בתורה ועבודה – על ידי זה פותח שבילי השכל וכו' לפי בחינתו, כפי עבודתו, שעל ידי זה זוכין לדעת בלב שלם ש'מלוא כל הארץ כבודו', כי נסתלקין הקושיות. ועל כן נסמך לזה 'שיוויתי ה' לנגדי תמיד' דהיינו לדעת ש'מלא כל הארץ כבודו' – כי הא בהא תליא; כי על ידי התעוררות השחר שעוסקין אז בתורה ועבודה – על ידי זה נפתחין שבילי השכל וזוכין לבטל הקושיות והאפיקורסות. ואז זוכין לדעת שלם שמלא כל הארץ כבודו, שזהו בחינת 'שויתי ה' לנגדי תמיד' " (ליקוטי הלכות, שם).
* * *
זוהי גם ההכנה הנפלאה ביותר לתפילת שחרית, לקום בחצות הלילה ולעסוק בעבודת השם. כי אז התפילה היא בכוונה ובהתלהבות. "כי כשיודע שהשם יתברך עומד עליו בשעת התפילה ושומע ומאזין ומקשיב כל דיבור ודיבור שיוצא מפיו, אזי בוודאי יתלהב מאד בתפילתו וידקדק מאד לכוון דבריו. ולידיעה זו בלב שלם שמלא כל הארץ כבודו, זוכין על ידי קימת חצות. נמצא, שקימת חצות מסוגל לתפילה בכוונה. וכן מובן בכוונת האר"י ז"ל, שקימת חצות הוא תיקון והכנה לתפילה" (שם).
אשרי הזוכה!
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…