איך זוכים לתורה?
כ״א בתמוז תשע״ט
כשם שקבלת בתורה באה אחר גלות מרה, כאשר כל מה שניתן לעשות היה לצעוק ולהתגעגע לצאת ממנה, ואז הלכו במדבר, ודווקא שם חיפשו את ה' עד שזכו לקבל את התורה – כך גם קבלת התורה הפרטית של כל אחד מישראל, מותנית בכך שהוא יעבור 'במדבר', כאשר תפקידו להצטער שם ולהתגעגע ולחפש את ה' (חג השבועות)
איך זוכים לקבלת התורה?
'יש כנראה כאלו שרק הם מתאימים לקבלת התורה', חולפת לה מחשבה סוררת בלב רבים, 'לא נראה שבלב כזה – העמוס ברצונות רעים, במידות מושחתות ובחוסר עמידות מול כל נסיון קל – אמורה להתקבל אי פעם התורה… לא נראה באופק שבשממה הצחיחה הזאת ינבע אי פעם מעין מים חיים של רצונות דקדושה, של אהבת תורה, של אמונה ויראה טהורה'…
* * *
היכן לדעתנו היה ראוי להתכונן לקבלת התורה? מהו המקום המתאים ביותר, לפי הבנתנו, לקבלת התורה? – בבית המקדש, או לפחות בשאר מקומות הקדושים… התורה הקדושה והטהורה, נשמת חיינו, שעשועיו של הקדוש ברוך הוא מאז ומקדם, לא יתכן שהיא תנתן סתם כך במקום נדח.
אך לא כך גזרה השגחתו יתברך, הוא בחר את המקום למתן תורה דווקא במדבר, "בארץ ערבה ושוחה, בארץ ציה וצלמות, בארץ לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם" (ירמיה ב); ולא זו בלבד, כל ההכנה לקבלת התורה נעשתה במדבר. דווקא במקום זה נועד הקדוש ברוך הוא עם משה רבינו, דווקא שם נחלנו את כל הקדוש והיקר לנו לדורות.
אין זה מקרה, אלא בכוונת מכוון. כאשר אדם רוצה להתעלות, כאשר הוא רוצה שהתורה תאיר בלבו והקדושה תמצא משכן בנפשו, הוא חייב לעבור במקומות נידחים ושם יעמוד ויבקש ויתגעגע כפי כוחו לזכות להתקרב אל הקודש.
כשם שקבלת בתורה באה אחר שהות ארוכה במצרים, בגלות מרה של גוף ונפש, כאשר כל מה שניתן לעשות היה לצעוק ולבכות ולהתגעגע לצאת משם, ואז הלכו במדבר, "מקום נחש שרף ועקרב וצמאון שהוא בחינת מקומות החיצונים הרחוקים מכבודו יתברך" – כלשונו של רבי נתן – ודווקא שם ביקשו וחיפשו את ה' יתברך עד שזכו לקבל את התורה במדבר, כך גם לדורות, קבלת התורה הפרטית של כל אחד מישראל, מותנית בכך שהוא יעבור במבואות אפלות כאלה, כאשר תפקידו להצטער שם ולהתגעגע ולחפש: 'איך זוכים להארה מסויימת'.
הגעגועים אלו מגיעים למקום הכי גבוה בעולמות העליונים, הם מושכים את הקדושה משורשה, וגורמים לכך שתושפע מן השמיים מציאות חדשה של 'מתן תורה' שלא היתה קודם לכן.
כך שאין זו רק תקופת מעבר מרה וחשוכה שמוטב שלא נבראה, אלא זוהי הדרך היחידה להתקדשות ולהתעלות. "קודם שזוכים לאיזה התגלות בתורה ועבודה, שזהו בחינת קבלת התורה, צריכים שיהיה מקודם כמה בלבולים וספקות ומניעות רבות, תאוות וטרדות וכיוצא בזה" – אומר רבי נתן – "ואזי כשמתגברין על האדם אלו הבלבולים והמניעות והתאוות וכו' ואינו יודע שום דרך איך לצאת מהם, ושואל ודורש ומבקש ומחפש 'איה מקום כבודו', אזי זוכה לעלות לשורש כל הקדשות, לשורש התורה… ומקבל התגלות התורה".
לא לחינם מאריכה התורה בסיפור כל פרטי תלאותיהם של עם ישראל במדבר, דרך ארוכה רצופת נפילות וכישלונות רוחניות וגשמיות, זאת כדי להורות, שגם אם הדרך נראית אבודה וחסרת מוצא, היא יכולה להוביל למחוזות נפלאים אם רק לא מתייאשים באמצע הדרך ואין משלימים עם המצב השפל, אלא ממשיכים לייחל, לבקש ולהתגעגע.
* * *
זהו גם הלקח הנפלא שאותו אנו למדים מן ההכנה הפלאית של ימי הספירה. האדם סופר ומונה, הוא מתחיל להתגעגע ולרצות – ואף על פי כן הוא נופל ונכשל גם בימים הללו עצמם. המחשבות והרצונות הרעים אינם עוזבים אותו עדיין, נדמה לו שכל הרצונות הטובים אינם מוסיפים כלום, אך לאמיתו של דבר כל נקודת רצון בונה עולמות, כל יום של התגברות ברצונות טובים מוליד דעת חדשה, ורק בסופו של דבר יתגלה שדווקא תקופה קשה זו היא שהביאה לבסוף את הזריחה הנפלאה.
"לכל אחד נדמה – מוסיף רבי נתן שם – "שעליו אין אנו מכוונים בדברינו, כי הוא יש לו מניעות כאלה ונתפס בתאוותו ובמצודתו כל כך עד שלאיש כמותו אי אפשר לשוב באמת לה' יתברך, כי כבר נלכד ימים ושנים במה שנלכד עד אשר לא יאמין שוב מני חושך. אך באמת, הכל יכולים לזכות להתקרב לה' יתברך באמת, אפילו על ידי זה לבד, שעל כל פנים יחפשו ויבקשו ויצטערו ויתגעגעו לשוב אליו יתברך – וסוף כל סוף יתקרב לה' יתברך, ואז יראה שאין שום תנועה נאבדת, ועל ידי כל תנועה ובקשה שהוא מבקש את כבודו יתברך זוכה לעשות איזה תיקון, עד שיזכה לעלות בתכלית העליה".
(עפ"י ליקוטי הלכות, גבית חוב מהיתומים, ג)
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
אומן ראש השנה
לקראת ראש השנה לקט מאמרים העוסקים בקברי צדיקים, בנסיעה לאומן לראש השנה ובכלל, בקיבוץ הקדוש ובנסיעה לצדיקים מרחבי האתר. אוסף מאמרים על אומן ועל אומן-ראש-השנה, חלק ראשון.
היום האחרון
ממעשה מאבדת בת מלך, וממאמציו של השני למלכות אנחנו לומדים כמה חשוב להשאר עירניים ביום האחרון. לא להסחף אחר הפיתוים ולא להירדם דווקא ברגעים האחרונים. לימוד חשוב לערב ראש השנה.
שאלה ללא תשובה
מי הוא שאוסף ציבור כה גדול ומגוון אשר אין בדומה לו בשום מקום וזמן בעולם; אשכנזים וספרדים, חסידים וליטאים, תימנים ומרוקאים, מכל החוגים והעדות, קהילות שלימות, שכולם נקבצו באו לך, כולם כאיש אחד בלב אחד…
אומן הנסתרת…
כולנו מכירים את אומן הגלויה. אומן של כיכר פושקינא התוססת, אומן של בתי הכנסת, אומן של הציון מלא המתפללים - אבל יש גם את אומן הנסתרת, שאינה גלויה לעין כל ואין לנו השגה בה. על…
ראש השנה באומן
תשובות לכמה שאלות שנשאלות בהקשר הזה: לשם מה צריכים לנסוע לצדיקים? מה חסר בתפילה הפרטית של כל אחד? מדוע דווקא בראש השנה? מה אנו מקבלים בעצם מראש השנה של הצדיק? ננסה להבין מעט קט, על…
הדרך לארץ ישראל
מי שיש לו אמונת צדיקים וזוכה להתקרב לצדיק אמיתי ולקיים עצותיו, ועל ידו נעשים תיקונים נפלאים עבור כל העולם, וכי פלא הוא שמתקיים בו מאמר הגמרא בראש השנה "וכולם נסקרים בסקירה אחת", וזוכה להמתקת הדינים…