אחרי פרשת נח
כ״ט בתמוז תשע״ט
לאחר היציאה מהתיבה צריך להתעסק בדברים הפשוטים שמהם נבנה העולם. נכון, העולם חרב לחלוטין וצריך לנסוך בו עומק ושמחה. אבל התהליך לא מתחיל באלו, במימדים המיוחדים היוצאים מגדר היומיום. צריך להתחיל קודם כל ברבדים היסודיים והפשוטים-לכאורה של המציאות, להתמקד בבניין מהיסודות. אחרי שיבנה הבנין אפשר להוסיף בו את כל העומק והגובה והשמחה.
מחשבות אחרי פרשת נח
לאחר המבול העולם מתחיל מחדש. נח יוצא מהתיבה ומתחיל להחיות את העולם. התורה אומרת שהפעולה הראשונה שהוא עושה היא נטיעת כרם, כרם שממנו הוא שותה לאחר מכן ומשתכר. התורה קוראת לנח "איש האדמה", ביטוי שחז"ל ראו אותו כירידה בדרגה של נח, מאיש צדיק לאיש אדמה, וגם רומזת לכך שהוא נעשה חולין בפעולה זו ("ויחל נח").
איזה פגם רואה התורה במעשיו של נח? וכי הוא לא היה צריך להתעסק בישוב העולם מחדש? חז"ל במדרש אומרים שהטענה העיקרית היא על ההתעסקות ביין דווקא, במקום הראשון, לפני הדברים האחרים.
חלילה לחשוב שנח רק רצה להשתכר. ליין נודעו מעלות גדולות, "המשמח אלוקים ואנשים" (שופטים ט). עליו נאמרת השירה במקדש, בזמן שהוא מתנסך על גבי המזבח לאחר הקרבת הקרבן. אבל היין מבטא שמחה היוצאת מגדר הרגיל, שבאה אחרי החיים הבסיסיים. ולמשל: אנשים שותים כאשר ישנה שמחה, ואז, אם שותים באופן הראוי יכולה שתייתם להוסיף מימד נוסף לשמחה. מה שלא יקרה אם שותים סתם בלי שום סיבה, שאז השתיה הופכת להוללות, כי אי אפשר לייסד שמחה כזאת בלי רקע שמקדים אותה.
לאחר היציאה מהתיבה צריך להתעסק בדברים הפשוטים שמהם נבנה העולם. נכון, העולם חרב לחלוטין וצריך לנסוך בו עומק ושמחה. אבל התהליך לא מתחיל באלו, במימדים המיוחדים היוצאים מגדר היומיום. צריך להתחיל קודם כל ברבדים היסודיים והפשוטים-לכאורה של המציאות, להתמקד בבניין מהיסודות. אחרי שיבנה הבנין אפשר להוסיף בו את כל העומק והגובה והשמחה.
כך גם הם הימים-טובים שהסתיימו זה עתה: הם יכולים לרומם אותנו ולהוסיף בנו שמחה, אבל כל אלו אמורים להיכנס למסגרת של עצם ההוויה, עצם המציאות. אי אפשר להישאר רק בפסגות, והכלים הם קטנים אם מתעסקים רק בהן. כשיוצאים מהתיבה של החגים צריך לעבוד את ה' מנקודת היסוד, מהאמיתות הכי פשוטות של החיים, ולא לחפש אחרי היין. בודאי שלשם מועדות פנינו, אבל התרכזות בכך תסיט אותנו מלהסתכל בדברים הכי פשוטים בחיינו שהם הדברים הגדולים ביותר.
גולשים צפו גם ב:
הברסלבים הראשונים
מסמך מרתק שרשם זלמן שזר מפיו של הרה"ח ר' שמואל מאיר אנשין על התקרבותו לברסלב, על עלייתו ארצה ועל חסידי ברסלב הראשונים בירושלים.
כולם יהיו ברסלב
האם כל הצדיקים שחיו אחרי רבי נחמן לא היו צדיקים? האם לעתיד לבוא כולם יהיו ברסלב? האם חובה על כל אדם להתקרב לרבי נחמן ולהיות חסיד ברסלב? תשובות - בפנים
לכו ונחדש המלוכה
זהו סוד ה'בראשית' מיד אחר ירח האיתנים – להתחיל מבראשית, להתחדש לגמרי ולשכוח את כל העבר. כי "אפילו אם עבר האדם מה שעבר, אפילו אם עבר על כל התורה כולה, אף על פי כן אין…
צעקת החיפוש
החיפוש אחרי נקודת הטוב הוא מעשה הקנאות הראוי ביותר עבור קדושת יהדותנו. והחיפוש הזה מתחיל בספרי הצדיקים, עובר בהכרח דרך שיחת חברים, ונעשה שלם ומוחלט מתוך בירור עצמי.
קירוב רחוקים – א
על החובה לעסוק בענין קירוב רחוקים • כוחו של יחיד • התועלת למקרב הנפשות • התענוג הנגרם לקב"ה כביכול על ידי קירוב רחוקים • הדרכות רביז"ל בעסק הקירוב • עובדות מאנ"ש ועוד | מאמר ראשון
גילוי העולמות (א)
לכל אדם ידיעות אודות המציאות, אותן קנה באמצעות כוחות החכמה והבינה שלו ובאמצעות הנתונים שנמסרו לו על ידי חושיו. אולם "דעת" היא התוודעות מסוג שונה אל המציאות. הכוונה לגילוי של הקודש בכל דבר, חיבור כל…
המלך והכפרי
"...פנה המלך אנה ואנה וראה כי אין איש, וכי כל שריו ועבדיו הנאמנים עזבוהו לנפשו, ומשכך, מצא המלך עצמו מיואש. הביט לכאן ולכאן, החל צועד מעט "עד שמצא בית כפרי אחד", ותוך שהוא מבוסס את…
בענין השמחה…
נקודת השמחה בעצם היהדות אמורה ללוות את הנפש לכל מקום אליו תתגלגל. המצוות והטוב שיש בכל יהודי, די בהם כדי להחיות את נפשו תמיד, בכל מצב. חיי אמונה הם כאלו שאינם נתונים לחסדי המצב והמקום.…